Måndag

Som lovat kommer här recept på härligt lyxig helmiddag!

Kycklingfilé med ostgratinerade grönsaker och bearnaisesås

I helgen blev det kyckling, annars är fläskfilé, entrecote osv också gott en lördagskväll. Men man ska inte underskatta kyckling! Ett billigare alternativ som tillsammans med de rätta tillbehören blir kanongod! Tips! Koka kycklingfileerna först (blir saftigt), lägg sedan i en god marinad (olja, salt, peppar, kinesisk soja, vitlök eller chili) bryn sedan snabbt på ganska hög värme.

Bearnaisesås
3 schalottenlökar
10 vitpepparkorn
1/2 dl vitvinsvinäger
1 1/2 dl vatten
Ca 3 msk dragon
8 ägg
250 g smör
1 kruka persilja
Salt

Hacka löken och lägg i en gryta tillsammans med vitvinsvinäger, vatten, vitpepparkorn och dragon. Koka upp och sjud sedan tills ca 1/2 dl återstår, sila fonden.
Separera gulorna (ju noggrannare desto bättre!) smält smöret.
Värm sedan upp fonden över vattenbad och vispa ner äggulorna fortsätt vispa tills blandningen har blivit varm och fått en tjockare konsistens, häll sedan sakta ner smöret i en smal stråle medans man hela tiden vispar så att såsen inte skär sig, försök att inte få med det "vita" i botten på smöret. Blanda sedan ner den hackade persiljan och salt efter tycke!

Jag använde broccoli och blomkål som tillbehör, strö över riven ost och flingsalt, kör sedan i ugnen i ca 20 minuter på 200 grader.

Har fått frågan här på bloggen om mina barn också äter lchf, ja, det gör dem till viss del! På dagis äter dem som vanligt och hemma det jag lagar, naturligtvis kokar jag ibland makaroner, potatis osv till dem. Till frukost får de smörgåsar men oftare mannagrynsgröt. Då min minsta pojk är mjölkallergiker (inte bara laktos utan mjölkprotein) så kan det ibland vara lite svårt att hitta samma ersättning, riktigt smör, fet grädda osv. Men jag försöker att inte ge dem så mycket socker (lite vaniljpulvret i gröten gör underverk) och att använda margarin eller lightprodukter är numera förbjudet i mitt hus! Men självklart är det lördagsgodis på lördagen och saft ibland till fikat (kolsyrat vatten med smak går att luras lite med, blir god läsk!) Hoppas detta var svar nog :) fråga gärna mer, det är därför vi har bloggen, vi vill ha igång disskusioner! Så kom gärna med både ros och ris.
/Hannah


Kommentarer
Postat av: Fia

Super bra att ni lägger ut recept på mat då jag ofta får torka.

2011-11-14 @ 17:40:08
Postat av: Jackie

Hej, är ny läsare som älskar ert veckokompendie och hoppas att ni kommer fortsätta lägga ut sådana. Stort tack för smidigheten och alla de fina recepten!

2011-11-16 @ 19:51:27
URL: http://wondertje.blogg.se/
Postat av: M*

- mums!

2011-11-19 @ 19:17:28
URL: http://ILROMANISTA.SE

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0